Inget liv, ensamma jular

När man jobbar inom sjukvården, särskilt psykiatri/missbruk tillhör julen de perioder då det är tyngst att arbeta. Många mår jättedåligt psykiskt, missbrukare som inte mår bra dricker för mycket. Vad kan man göra åt detta? Tyvärr har jag inget bra svar på det här, men när man som jag är ute på fältet och ser allt elände kan man inte rå för att man känner sig maktlös.

Även om man inte ska ta med sig jobbet hem är det svårt att inte tänka på dom man har tät kontakt med resten av året får fira sin jul själv, antingen för att de inte klarar eller orkar ha kontakt eller som i vissa fall ingen som vill ha kontakt med dom.

Den här bloggen brukar jag skriva med ett inslag av ironi och mycket sport. Men den här gången är jag helt enkelt tvungen att skriva vad jag tycker.

Tänk om människor visste allt som man har upplevt. Visst ni kan "tänka er" men om ni inte jobbar inom det så har ni ingen aning hur det känns i hjärtat när en person med tårar i ögonen säger att han/hon ska väl fira julen i sin ensamhet.

Och är det någon som har ett bra svar på hur man ska säga till en person som säger detta kan ju kommentera, jag känner att jag har gått bra utbildningar och är säker på mig själv och klarar mitt jobb jättebra mår skit när jag hör detta. Men det kanske är bra? Då har man ju iaf hjärta och sympati för personerna man dagligen möter i sitt arbete.

Det är bara så att julen för en del innebär ensamhet och det känns för jävligt.


/Anders

Kommentarer
Postat av: . henke

jag hade oxå gråtit om jag hade firat julen ensam. tårar av glädje!!! fan vilket överskattat spektakel

2007-12-30 @ 04:19:48
Postat av: Mattias

henke: hahahaha :)

2008-01-27 @ 10:02:39
URL: http://www.gooner.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0